ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- ΓΕΝΙΚΑ
ΣΧΟΛΗ | Επιστημών Γεωπονίας και Δασολογίας | ||||
ΤΜΗΜΑ | Δασολογίας και Διαχείρισης Περιβάλλοντος και Φυσικών Πόρων | ||||
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ | ΕΠΙΠΕΔΟ 7 | ||||
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ | χειμερινό | |||
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | Πολιτικές Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών | ||||
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων |
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ |
ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ | |||
Διαλέξεις | 2 | 2 | |||
Εργαστηριακές Ασκήσεις | 1 | ||||
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4. | |||||
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Υποβάθρου , Γενικών Γνώσεων, Επιστημονικής Περιοχής, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων |
Επιστημονικής Περιοχής
|
||||
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:
|
OXI | ||||
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: | ΕΛΛΗΝΙΚΗ
ΑΓΓΛΙΚΗ ΓΙΑ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS |
||||
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS | NAI | ||||
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) | https://eclass.duth.gr/courses/OPE02221/ | ||||
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα | ||
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.
Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α · Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης · Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και Παράρτημα Β · Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων |
||
Σκοπός του μαθήματος είναι οι φοιτητές να κατανοούν και να αναπαριστούν βασικές έννοιες που αφορούν στη φύση των προστατευόμενων περιοχών και στη λειτουργία τους. Να αποκτήσουν κριτική κατανόηση της διοικητικής και οργανωτικής τους δομής και της ανάγκης για την αποτελεσματική τους διαχείριση. Επιπλέον, να κατανοούν τις σχέσεις μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων σε σχέση με την προστασία και τη βιώσιμη ανάπτυξη στις προστατευόμενες περιοχές, προκειμένου να διαμορφώνουν καινοτόμες ιδέες για τις διαδικασίες λήψης αποφάσεων.
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση: Να Κατανοούν και να αναπαριστούν βασικές έννοιες που αφορούν στη φύση των προστατευόμενων περιοχών και στη λειτουργία τους. Να γνωρίζουν τις βασικές κατηγορίες των προστατευόμενων περιοχών καθώς και βασικές έννοιες τις σχετικής νομοθεσίας και της διοικητικής και οργανωτικής τους δομής. Να κατανοούν τις σχέσεις μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων σε σχέση με την προστασία και τη βιώσιμη ανάπτυξη στις προστατευόμενες περιοχές και να μπορούν να σχεδιάζουν τις διαδικασίες λήψης περιβαλλοντικών αποφάσεων. Να αντιλαμβάνονται τη σημασία της αποτελεσματικής διαχείρισης προστατευόμενων περιοχών για την κοινωνία, την τοπική οικονομία και την προστασία και διατήρηση των περιοχών αυτών, και να είναι σε θέση να προτείνουν τρόπους για την επίλυση προβλημάτων.
|
||
Γενικές Ικανότητες | ||
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;. | ||
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις Λήψη αποφάσεων Αυτόνομη εργασία Ομαδική εργασία Εργασία σε διεθνές περιβάλλον Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών |
Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης |
|
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις Λήψη αποφάσεων Αυτόνομη εργασία Ομαδική εργασία Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης |
||
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
1. Θεσμικό και νομοθετικό πλαίσιο προστατευόμενων περιοχών. Δάση και δασικές εκτάσεις, χερσαία και υδάτινα οικοσυστήματα, τύποι οικοτόπων
2. Προστατευόμενες περιοχές εθνικού ενδιαφέροντος 3. Προστατευόμενες περιοχές διεθνούς ενδιαφέροντος 4. Εισαγωγή στις πολιτικές διαχείρισης προστατευόμενων περιοχών 5. Πολιτικές βιώσιμης ανάπτυξης και προστασίας σε προστατευόμενες περιοχές, επιδράσεις στο κοινωνικό φυσικό και οικονομικό περιβάλλον, αντικρουόμενα συμφέροντα 6. Περιβαλλοντική ενημέρωση, πληροφόρηση και εκπαίδευση, περιβαλλοντική διερμηνεία 7. Εμπλεκόμενοι φορείς αλληλεπιδράσεις και αποτελεσματική διαχείριση προστατευόμενων περιοχών, περιφερειακή ανάπτυξη 8. Αλληλεπίδραση με την τοπική κοινωνία 9. Παράμετροι επισκεψιμότητας σε προστατευόμενες περιοχές 10. Ο ρόλος των επισκεπτών. Μέθοδοι παρακολούθησης και ελέγχου 11. Μη κυβερνητικές Περιβαλλοντικές Οργανώσεις 12. Συστήματα διοίκησης και διαχείρισης προστατευόμενων περιοχών, φορείς διαχείρισης 13. Ομάδες συμφερόντων σε ρόλο συν-διαχειριστών |
- ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ. |
Πρόσωπο με πρόσωπο | ||||||||||||||||
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές |
Χρήση ΤΠΕ στη Διδασκαλία & στην Εκπαίδευση.
Όλες οι διαλέξεις υποστηρίζονται μέσω παρουσιάσεων σε PowerPoint και αρκετές φορές αξιοποίηση βίντεο και χρήση διαδικτύου. Ηλεκτρονική επικοινωνία μέσω e-mail ή e-CLASS με τους φοιτητές. |
||||||||||||||||
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.
Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS |
|
||||||||||||||||
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης
Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες
Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές. |
Γλώσσα Αξιολόγησης είναι η Ελληνική και για τους φοιτητές του προγράμματος ERASMUS η αγγλική. Ως μέθοδοι αξιολόγησης θα εφαρμοστούν οι εξής:
· Γραπτή τελική εξέταση με ερωτήσεις σύντομης απάντησης. · Εργαστηριακές Ασκήσεις (βαθμός επί 0,2) και από τη γραπτή τελική εξέταση (βαθμός επί 0,8). · Οι φοιτητές με διαπιστωμένα προβλήματα δυσλεξίας ή άλλων μαθησιακών δυσκολιών, αντί για τη γραπτή τελική εξέταση, εξετάζονται προφορικά. Αυτό γίνεται εφόσον προηγηθεί έγκαιρη ενημέρωση για το διαπιστωμένο πρόβλημα προς τη Διοίκηση του Τμήματος από το φοιτητή, και αντίστοιχα από τη Διοίκηση του Τμήματος στον καθηγητή. · Τα θέματα αναρτώνται στον πίνακα ανακοινώσεων του διδάσκοντα, μετά το πέρας των εξετάσεων. ‘Έτσι, οι φοιτητές μπορούν να υπολογίσουν τη βαθμολογία τους μόνοι τους. Η βαθμολογία των φοιτητών ανακοινώνεται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του Τμήματος. · Οι φοιτητές έχουν τη δυνατότητα να δουν το γραπτό τους και να εξετάσουν τον τρόπο βαθμολόγησής τους. Επιπλέον, μπορούν να δουν και τα σχόλια του διορθωτή σχετικά με την αξιολόγησή τους.
|
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
1. Ταμπάκης, Σ., Τσαντόπουλος, Γ. και Ανδρεά, Β. (2014) Πολιτικές Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών, Έκδοση: Τμήμα Δασολογίας και Διαχείρισης Περιβάλλοντος και Φυσικών Πόρων, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης.
2. Tampakis, S., Andrea, V., Karanikola, P. and Pailas, I. (2019). The Growth of Mountain Tourism in a Traditional Forest Area of Greece. Forests 2019, Vol. 10, Issue 11, No 1022. https://doi.org/10.3390/f10111022 3. Manolache, S., Nita, A., Ciocanea, C.M., Popescu, V.D., Rozylowicz, L. (2018). Power, influence and structure in Natura 2000 governance networks. A comparative analysis of two protected areas in Romania. Journal of Environmental Management, Vol. 212, pp. 54-64. https://doi.org/10.1016/j.jenvman.2018.01.076 4. Bello, F.G., Lovelock, B., Carr, N. (2018). Enhancing community participation in tourism planning associated with protected areas in developing countries: Lessons from Malawi. Tourism and Hospitality Research, Vol. 18, Issue 3, pp. 309-320. https://doi.org/10.1177/1467358416647763 5. Niedziałkowski, K., Komar, E., Pietrzyk-Kaszyńska, A., Olszańska, A., Grodzińska-Jurczak, M. (2018). Discourses on Public Participation in Protected Areas Governance: Application of Q Methodology in Poland. Ecological Economics,Vol. 145, pp. 401-409. https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2017.11.018.
|
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Εναλλακτικοί τρόποι εξέτασης μαθήματος σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης
Τμήμα: | Δασολογίας και Διαχείρισης Περιβάλλοντος και Φυσικών Πόρων |
Μάθημα: | ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΜΕΝΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ |
Κωδικός Μαθήματος | OPE02221 |
Διδάσκων: | ΒΕΡΟΝΙΚΑ ΑΝΔΡΕΑ |
Τρόπος επικοινωνίας με διδάσκοντα | Mέσω e-mail στο: vandrea@fmenr.duth.gr |
Επόπτες/Επιτηρητές: (1) | Σύμφωνα με το πρόγραμμα της εξεταστικής που θα ανακοινωθεί από τη Γραμματεία του Τμήματος |
Εξάμηνο: | 9ο |
Επίπεδο σπουδών: (2) | ΠΠΣ |
Τρόποι εξέτασης: (3) | Γραπτή εξέταση μέσω e-CLASS |
Οδηγίες υλοποίησης εξέτασης: (4) | H εξέταση στο μάθημα πραγματοποιείται γραπτώς με εξ αποστάσεως μέθοδο, σύμφωνα με το πρόγραμμα της εξεταστικής που ανακοινώνεται από τη Γραμματεία του Τμήματος.
Οι φοιτητές θα πρέπει να συνδεθούν στην πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης DUTHNET e-CLASS στο πεδίο Ασκήσεις. Εκεί θα βρίσκονται αναρτημένα τα θέματα εξέτασης με τη μορφή ερωτήσεων κλειστού τύπου: Σωστό/Λάθος και Πολλαπλών Απαντήσεων.
Η διάρκεια της εξέτασης είναι 8 λεπτά.
Προκειμένου να εξασφαλίζεται το αδιάβλητο και η αξιοπιστία της εξέτασης δημιουργείται μια τράπεζα θεμάτων από όπου γίνεται τυχαία επιλογή ερωτήσεων για κάθε εξεταζόμενο, με σκοπό να αποτρέπεται το φαινόμενο της αντιγραφής. Επίσης θα υπάρχει περιορισμός χρόνου απάντησης στις ερωτήσεις, ώστε να μην είναι δυνατή η αναζήτηση των απαντήσεων στο προτεινόμενο εγχειρίδιο ή σε οποιαδήποτε άλλη πηγή.
Κάθε φοιτητής θα πρέπει να απαντήσει σε 20 ερωτήσεις. Κάθε μία από τις ερωτήσεις βαθμολογείται με 0,5.
Πάντα θα επισυνάπτεται κατάλογος μόνο με τα ΑΕΜ των δικαιούχων να συμμετάσχουν στην εξέταση, σε σχετική ανακοίνωση για την εξέταση του μαθήματος.
|
- Συμπληρώνεται εφόσον υπάρχουν
- Συμπληρώνεται ανάλογα: μάθημα ΠΠΣ ή μάθημα ΠΜΣ
- Συμπληρώνεται με έναν ή περισσότερους τρόπους εξέτασης που επιθυμεί ο διδάσκων π.χ.
- γραπτή εργασία ή/και ασκήσεις,
- γραπτή ή προφορική εξέταση με εξ αποστάσεως μεθόδους, υπό την προϋπόθεση ότι εξασφαλίζεται το αδιάβλητο και η αξιοπιστία διενέργειας της εξέτασης.
- Στο πλαίσιο Οδηγίες υλοποίησης ο διδάσκων καταγράφει σαφείς οδηγίες προς τους φοιτητές όπου αναφέρονται:
α) σε περίπτωση γραπτής εργασίας ή/και ασκήσεων: οι ημερομηνίες παράδοσης και το μέσο υποβολής τους στον διδάσκοντα, ο τρόπος βαθμολόγησής τους, η συμμετοχή της εργασίας στον τελικό βαθμό και ό,τι άλλο κρίνει ο διδάσκων ότι πρέπει να αναφερθεί. Επισυνάπτεται κατάλογος μόνο με τα ΑΕΜ των δικαιούχων να συμμετάσχουν στην εξέταση.
β) σε περίπτωση προφορικής εξέτασης με εξ αποστάσεως μεθόδους: οι οδηγίες πραγματοποίησης της εξέτασης (π.χ. σε γκρουπ Χ ατόμων), ο τρόπος εκφώνησης θεμάτων, οι εφαρμογές που θα χρησιμοποιηθούν, τα απαραίτητα τεχνικά μέσα για την υλοποίηση της εξέτασης (μικρόφωνο, κάμερα, επεξεργαστής κειμένου, σύνδεση στο διαδίκτυο πλατφόρμα επικοινωνίας), οι υπερσύνδεσμοι σύνδεσης με την εικονική αίθουσα ή ο τρόπος και ο χρόνος αποστολής του υπερσυνδέσμου, οι ημερομηνίες και ώρες που θα συνδεθεί κάθε φοιτητής (πρόγραμμα εξέτασης), η διάρκεια της εξέτασης (έναρξη-λήξη), ο τρόπος βαθμολόγησης, η συμμετοχή της εξέτασης στον τελικό βαθμό, οι τρόποι με τους οποίους εξασφαλίζεται το αδιάβλητο και η αξιοπιστία εξέτασης και ό,τι άλλο κρίνει ο διδάσκων ότι πρέπει να αναφερθεί. Επισυνάπτεται κατάλογος μόνο με τα ΑΕΜ των δικαιούχων να συμμετάσχουν στην εξέταση και η ώρα εξέτασής τους.
γ) Σε περίπτωση γραπτής εξέτασης με εξ αποστάσεως μεθόδους: οι οδηγίες χορήγησης των θεμάτων, ο τρόπος υποβολής των απαντήσεων, η χρονική διάρκεια της εξέτασης, ο τρόπος βαθμολόγησης, η συμμετοχή της εξέτασης στον τελικό βαθμό, οι τρόποι με τους οποίους εξασφαλίζεται το αδιάβλητο και η αξιοπιστία εξέτασης και ό,τι άλλο κρίνει ο διδάσκων ότι πρέπει να αναφερθεί. Επισυνάπτεται κατάλογος μόνο με τα ΑΕΜ των δικαιούχων να συμμετάσχουν στην εξέταση.