Δασική Εντομολογία και Ζωολογία


ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. ΓΕΝΙΚΑ
ΣΧΟΛΗ Επιστημών Γεωπονίας και Δασολογίας
ΤΜΗΜΑ Δασολογίας και Διαχείρισης Περιβάλλοντος και Φυσικών Πόρων
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ ΕΠΙΠΕΔΟ 7
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΔΣΔ9Υ ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ θερινό
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΔΑΣΙΚΗ ΕΝΤΟΜΟΛΟΓΙΑ και ΖΩΟΛΟΓΙΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ
ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις 3 5
Εργαστηριακές Ασκήσεις 1
 
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Υποβάθρου , Γενικών Γνώσεων, Επιστημονικής Περιοχής, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων

Επιστημονικής Περιοχής

 

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

 

OXI
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΙ ΑΓΓΛΙΚΗ
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS ΝΑΙ
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://eclass.duth.gr/eclass/courses/OPE02144/

 

  1. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α

·     Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης

·     Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης

και Παράρτημα Β

·     Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων

Εισαγωγή και εκπαίδευση των φοιτητών στην αναγνώριση των σημαντικότερων εντόμων που προκαλούν βλάβες στα δασικά δέντρα.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές / τριες θα είναι σε θέση να:

• να μπορούν να κατατάσσουν τα έντομα σε Τάξεις

• να αναγνωρίζουν τα σημαντικότερα δασικά έντομα

•    να προτείνουν μέτρα για την αντιμετώπιση τους

Γνώσεις που αποκτούν:

• Γνώσεις για να μπορούν να κατατάσσουν τα έντομα σε Τάξεις

• Γνώσεις για να αναγνωρίζουν τα σημαντικότερα δασικά έντομα και τις βλάβες τους

• Κατάλληλες γνώσεις ώστε να προτείνουν μέτρα για την αντιμετώπιση τους

• Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον και την προστασία των δασικών οικοσυστημάτων

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

  1. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
 

1. Βασικοί ορισμοί, ιστορία και σημασία της εντομολογίας. Συμπτωματολογία – Βλάβες από δασικά έντομα. Οικολογία των δασικών εντόμων.

2. Πληθυσμοί εντόμων και αίτια υπεραύξησής τους. Ρύπανση της ατμόσφαιρας και προσβολές δασικών δέντρων. Φυτοπαθολογικές προσβολές και προσβολές των δασικών εντόμων.

3.  Αντίσταση του περιβάλλοντος. Προσβολή, Ευπάθεια, Προσελκυστικότητα, αντοχή των δασικών δέντρων.

4. Συστηματική των εντόμων.

5.  Μορφολογία και εξωτερική ανατομία των εντόμων.

6.  Εσωτερική μορφολογία των εντομών. Ανάπτυξη και μεταμόρφωση

7.  Έντομα φυτωρίων, εδάφους και ριζών.

8.  Έντομα που προσβάλουν την Ελάτη.

9.  Έντομα που προσβάλουν την Πεύκη και το Κυπαρίσσι.

10.        Έντομα που προσβάλουν τη Δρυ και την Οξιά.

11.        Έντομα που προσβάλουν την Λεύκη.

12.        Έντομα που προσβάλουν την ιτιά, την καστανιά και τη φουντουκιά.

13.        Έντομα που προσβάλουν ξυλεία σε χρήση-άλλα ζώα (πουλιά-τρωκτικά-θηλαστικά)που προκαλούν ζημιές στα δασικά δένδρα.

 

 

1.

  1. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
Πρόσωπο με πρόσωπο
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Χρήση ΤΠΕ στη Διδασκαλία & στην Εκπαίδευση.

Όλες οι διαλέξεις υποστηρίζονται μέσω παρουσιάσεων σε PowerPoint και αρκετές φορές αξιοποίηση βίντεο και χρήση διαδικτύου.

Ηλεκτρονική επικοινωνία μέσω e-mail ή e-CLASS με τους φοιτητές.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

 

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 65
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας 5
Διαδραστική διδασκαλία 5
Προσωπικές – Ομαδικές εργασίες 25
Εργαστηριακή Άσκηση 25
Σύνολο Μαθήματος 125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

 

Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική  ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες

 

Αναφέρονται  ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Γλώσσα Αξιολόγησης είναι η Ελληνική. Ως μέθοδοι αξιολόγησης θα εφαρμοστούν οι εξής:

·         Γραπτή  τελική εξέταση  με ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης.

·          Παρουσίαση Προσωπικής ή Ομαδικής εργαστηριακής Εργασίας λαμβάνεται υπόψη στην βελτίωση του βαθμού της γραπτής τελικής εξέτασης.

·         Εργαστηριακές Ασκήσεις.

·         Οι φοιτητές με διαπιστωμένα προβλήματα δυσλεξίας ή άλλων μαθησιακών δυσκολιών, αντί για τη γραπτή τελική εξέταση, εξετάζονται προφορικά. Αυτό γίνεται εφόσον προηγηθεί έγκαιρη ενημέρωση για το διαπιστωμένο πρόβλημα προς τη Διοίκηση του Τμήματος από το φοιτητή, και αντίστοιχα από τη Διοίκηση του Τμήματος στον καθηγητή.

·         Τα θέματα αναρτώνται στον πίνακα ανακοινώσεων του διδάσκοντα, μετά το πέρας των εξετάσεων. ‘Έτσι, οι φοιτητές μπορούν να υπολογίσουν τη βαθμολογία τους μόνοι τους. Η βαθμολογία των φοιτητών ανακοινώνεται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του Τμήματος.

·         Οι φοιτητές έχουν τη δυνατότητα να δουν το γραπτό τους και να εξετάσουν τον τρόπο βαθμολόγησής τους. Επιπλέον, μπορούν να δουν και τα σχόλια του διορθωτή σχετικά με την αξιολόγησή τους.

 

  1. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Μαρκάλας Σ. (2010). Δασική Εντομολογία, εκδόσεις Ζάνδες.

Καϊλίδης Δ.Σ., 2004. Δασική Εντομολογία και Ζωολογία. Τέταρτη έκδοση. Εκδόσεις Χριστοδουλίδη Μαρκάλας Σ. (2010) Εργαστηριακές Ασκήσεις Δασικής Εντομολογίας, εκδόσεις Ζάνδες.

Νικόλαος Αβτζής, Δημήτριος Αβτζής, Κωνσταντίνος Βιδάκης (2013) ΔΑΣΙΚΑ ΕΝΤΟΜΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ, Εκδότης ΣΟΦΙΑ ΣΙΓΓΙΡΙΔΟΥ

Λαζαρίδου – Δημητριάδου Μ. 1992. Γενική Ζωολογία, Εκδόσεις Γιαχούδη – Γιαπούλη.

Hickman, Roberts, Keen, Larson, l’Anson, Eisenhour, 2011. Ζωολογία, Δεύτερη ελληνική έκδοση. Εκδόσεις Utopia.

Hickman, Roberts, Keen, Larson, l’Anson, Eisenhour, 2011. Ζωολογία, Δεύτερη ελληνική έκδοση. Εκδόσεις Utopia.

Επίσης ξενόγλωσσα συγγράμματα διαθέτει η βιβλιοθήκη του Τμήματος.

 

Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

Agriculture and Forest Entomology

Environmental Entomology

Journal of Insect Science

International Journal of Zoology

 

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

 

Εναλλακτικοί τρόποι εξέτασης μαθήματος σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης

 

Τμήμα: Δασολογίας και Διαχείρισης Περιβάλλοντος και Φυσικών Πόρων
Μάθημα: ΔΑΣΙΚΗ ΕΝΤΟΜΟΛΟΓΙΑ και ΖΩΟΛΟΓΙΑ
Κωδικός Μαθήματος ΔΣΔ9Υ
Διδάσκων: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΚΑΡΑΝΙΚΟΛΑ
Τρόπος επικοινωνίας με διδάσκοντα Mέσω e-mail στο: pkaranik@fmenr.duth.gr
Επόπτες/Επιτηρητές: (1) Σύμφωνα με το πρόγραμμα της εξεταστικής που θα ανακοινωθεί από τη Γραμματεία του Τμήματος
Εξάμηνο: 4ο
Επίπεδο σπουδών: (2) ΠΠΣ
Τρόποι εξέτασης: (3) Προφορική εξέταση μέσω skype for business
Οδηγίες υλοποίησης εξέτασης: (4) H εξέταση στο μάθημα πραγματοποιείται προφορικά με εξ αποστάσεως μέθοδο, σύμφωνα με το πρόγραμμα της εξεταστικής που ανακοινώνεται από τη Γραμματεία του Τμήματος.

Η διάρκεια της εξέτασης για κάθε εξεταζόμενο είναι 10 λεπτά.

Κάθε φοιτητής θα πρέπει να απαντήσει σε 4     ερωτήσεις.

 

 

 

 

  • Συμπληρώνεται εφόσον υπάρχουν
  • Συμπληρώνεται ανάλογα: μάθημα ΠΠΣ ή μάθημα ΠΜΣ
  • Συμπληρώνεται με έναν ή περισσότερους τρόπους εξέτασης που επιθυμεί ο διδάσκων π.χ.
  • γραπτή εργασία ή/και ασκήσεις,
  • γραπτή ή προφορική εξέταση με εξ αποστάσεως μεθόδους, υπό την προϋπόθεση ότι εξασφαλίζεται το αδιάβλητο και η αξιοπιστία διενέργειας της εξέτασης.
  • Στο πλαίσιο Οδηγίες υλοποίησης ο διδάσκων καταγράφει σαφείς οδηγίες προς τους φοιτητές όπου αναφέρονται:

α) σε περίπτωση γραπτής εργασίας ή/και ασκήσεων: οι ημερομηνίες παράδοσης και το μέσο υποβολής τους στον διδάσκοντα, ο τρόπος βαθμολόγησής τους, η συμμετοχή της εργασίας στον τελικό βαθμό και ό,τι άλλο κρίνει ο διδάσκων ότι πρέπει να αναφερθεί. Επισυνάπτεται κατάλογος μόνο με τα ΑΕΜ των δικαιούχων να συμμετάσχουν στην εξέταση.

β) σε περίπτωση προφορικής εξέτασης με εξ αποστάσεως μεθόδους: οι οδηγίες πραγματοποίησης της εξέτασης (π.χ. σε γκρουπ Χ ατόμων), ο τρόπος εκφώνησης θεμάτων, οι εφαρμογές που θα χρησιμοποιηθούν, τα απαραίτητα  τεχνικά μέσα για την υλοποίηση της εξέτασης (μικρόφωνο, κάμερα, επεξεργαστής κειμένου, σύνδεση στο διαδίκτυο πλατφόρμα επικοινωνίας), οι υπερσύνδεσμοι σύνδεσης με την εικονική αίθουσα ή ο τρόπος και ο χρόνος αποστολής του υπερσυνδέσμου, οι ημερομηνίες και ώρες που θα συνδεθεί κάθε φοιτητής (πρόγραμμα εξέτασης), η διάρκεια της εξέτασης (έναρξη-λήξη), ο τρόπος βαθμολόγησης, η συμμετοχή της εξέτασης στον τελικό βαθμό, οι τρόποι με τους οποίους εξασφαλίζεται το αδιάβλητο και η αξιοπιστία εξέτασης και ό,τι άλλο κρίνει ο διδάσκων ότι πρέπει να αναφερθεί. Επισυνάπτεται κατάλογος μόνο με τα ΑΕΜ των δικαιούχων να συμμετάσχουν στην εξέταση και η ώρα εξέτασής τους.

γ) Σε περίπτωση γραπτής εξέτασης με εξ αποστάσεως μεθόδους: οι οδηγίες χορήγησης των θεμάτων, ο τρόπος υποβολής των απαντήσεων, η χρονική διάρκεια της εξέτασης, ο τρόπος βαθμολόγησης, η συμμετοχή της εξέτασης στον τελικό βαθμό, οι τρόποι με τους οποίους εξασφαλίζεται το αδιάβλητο και η αξιοπιστία εξέτασης και ό,τι άλλο κρίνει ο διδάσκων ότι πρέπει να αναφερθεί. Επισυνάπτεται κατάλογος μόνο με τα ΑΕΜ των δικαιούχων να συμμετάσχουν στην εξέταση.